FMX 2016 Stuttgart

Afgelopen Mei was weer de 21ste editie van FMX in Stuttgart. Ons Lid Stijn Windig NVX was aanwezig en deelt zijn bevindingen in het onderstaande reisverslag. 

Een kort en informeel verslagje van mijn bezoek aan de FMX 2016 (Conference on Animation, Effects, Games and Transmedia, 26-29 April, Stuttgart).

FMX 2016 was voor mij behoorlijk leerzaam. Naast de gebruikelijke fijne fx-breakdowns (erg leuk was ‘Destroying San Andreas’ door The Third Floor ), was er een nagenoeg eindeloze hoeveelheid VR-presentaties en -installaties.

Ik heb heel veel geleerd over VR. Geen idee of ik er wat mee moet/wil/ga doen, en wat de ‘experts’ betreft weet niemand eigenlijk nog wat precies de bedoeling is, maar het is in elk geval heel snel aan het groeien, en het gaat ook niet meer weg, dat is me wel duidelijk. En je kunt er erg leuke dingen mee doen!

Ik heb de kans gehad Bullet train te doen (vermakelijk).

Een korte maar interessante VR – ervaring vond ik ‘The Walk’. Heel simpel: je loopt over een touwtje dat op de grond geplakt is, terwijl je op je headset een koorddanser bent die tussen twee flatgebouwen loopt. Leuk hieraan vond ik dat je ziet dat de mindfuck echt heel goed werkt. Je staat als een mafkees te balanceren terwijl je donders goed weet dat je gewoon op de grond staat. Maar dat maakt dus niet uit. Ik houd zelf van slacklinen, en dacht dat ik dit wel eventjes makkelijk zou doen, maar dat was dus niet het geval 🙂 Video over The Walk

Je kunt ‘m ook downloaden als app voor een cardboard, maar helaas niet in ons land 🙁

Ik wilde graag ‘The climb’ doen, maar dat is door de drukte helaas niet gelukt.

Ook erg leuk: Sehsuchts VR clip voor MODERAT. Ik houd van het spul van Sehsucht, en ook van Moderat, dus dat was makkelijk scoren bij mij. Mate Steinforth is een leuke informele gast, en zijn talk staat hier op youtube.

Ik was EXTREEM enthousiast over Tiltbrush, waarin je in 3D kan painten met een HTC Vive. Het is laagdrempelig, ziet er heel mooi uit, en werkt als een tierelier. Ik was zo enthousiast m’n 3D-dinosaurusskelet aan het painten dat ik verschillende voorbijgangers heb geslagen, (je ziet niet wat er om je heen gebeurt), en de medewerkers het ding bijna fysiek van me af hebben moeten trekken. (NEE! GA WEG! HIJ IS NOG NIET AF!)

Een van de dingen die me bij zijn gebleven van de vele talks en panels over VR, is dat, als je in termen van film denkt, je publiek de camera IS.

Niet figuurlijk bedoeld, de camera IS letterlijk het publiek. In de eerste 10 seconden komt je publiek erachter wie ze zijn, waar ze zijn, in hoeverre er sprake is van interactie, en wat ze verder kunnen, of juist niet kunnen doen. Je publiek is dus ook altijd onderdeel van je verhaal. In deze (non-interactieve) demo ben je zelf Iron Man. Link naar Wired artikel.

Dit is een gelikte 360 film (er is veel discussie of 360 film wel of geen ‘echte’ VR is, maar die termen zullen in de komende jaren allemaal veranderen, dus dat boeit niet) met veel post door Framestore. Interessant om te zien, lijkt me vreselijk om te maken. Compositing voor VR…brrrr… Jammer genoeg is de YouTube-versie op Private gezet.

Misschien wel de meest interessante ontwikkeling die ik heb gezien is een mix van tools in combinatie met ‘realtime’ (het is niet echt realtime maar wel heel erg snel) renderers op GPU-kaarten.

Een demo liet bijvoorbeeld zien hoe ze met een echte camera, gelinked aan een virtuele camera, gelinked aan motion capture rigs, konden filmen als ‘echte cameramensen’, maar dan wel de 3D output, inclusief characters en sets, nagenoeg realtime gerenderd konden previewen. Een beetje zoals de troll-scene van Peter Jackson, maar dan veel luxer. Lees meer.

Ik word daar wel warm van hoor. Sowieso het idee dat we op de rand staan van veeeeel sneller renderen met GPU-kaarten die ook betaalbaar worden voor mensen zoals ik, eenpitters dus, vind ik natuurlijk heel fijn. Die NVIDIA GTX1080 ziet er ook aantrekkelijk uit.

Er waren verschillende varianten op dit thema. Bovengenoemd voorbeeld werd met Vray RT gerenderd, maar er waren ook demos van ‘echte’ realtime engines zoals de CryENGINE, die in films worden gebruikt. In deel 2 van The Maze Runner bleken al die kapotte gebouwen in de woestijn, eigenlijk die hele set, realtime gerenderd te zijn met een variant van de CryENGINE die speciaal voor films en fx is gemaakt. En dat zag er goed uit… Lees meer.

Unreal Engine heeft ook een ‘filmmaak-tool’ in de pipeline zitten. Zou interessant kunnen zijn voor previz.

Dat hele GPU-verhaal, in combinatie met al die PBR-render en texture-programmas als Substance Painter en Quixel enzo, al dan niet gekoppeld aan realtime engines, (Maya en Modo hebben nu ook ineens een ‘export to unreal / unity’ knopje) lijkt een beetje ‘where it’s at’ te zijn.

Oh, en er was ook veel te doen om Lytro light field camera’s maar ik was al te druk met de rest om daar goed in te duiken. Iedereen vindt het geweldig! Ze zijn groot! Alles wordt awesome!

Ben benieuwd waar het heen gaat. Interesting times 🙂

Stijn Windig NVX

stijnwindig.com
https://www.artstation.com/artist/stijn
http://nabaroo.com/stijn